CrossFit vs gewichtheffen vs powerliften

  • door

Gisteren was mijn box Powerhouse Helmond gastheer voor het Nederlands kampioenschap gewichtheffen. Vanuit de nederlandse gewichthefbond (NGB) en gewichtheffers van Powerhouse 040 Tom de Hoop en Peter Winters werd het NK georganiseerd in mijn mooie box.

Natuurlijk werd het nieuws de afgelopen weken verspreid onder de leden van CrossFit Helmond/Powerhouse Helmond en daar kwamen toch een aantal vragen tevoorschijn, namelijk wat nou precies het verschil is tussen gewichtheffen (wat wij CrossFitters olympic lifting noemen) en powerliften en oly lifting in CrossFit. Ik snap dat wel, het zijn allemaal bewegingen met een halterstang en halterschijven. Vandaar deze blog post om het nog eens uit te leggen:

Gewichtheffen

Gewichtheffen aka olympic lifting bestaat uit de snatch en clean and jerk. Of op z’n hollandsch: trekken en stoten. Ja inderdaad: lekker. De sport bestaat dus enkel en alleen uit die 2 onderdelen. Er wordt gewerkt in gewichtsklasses bij dames, heren en teams. De bedoeling is natuurlijk om in 1 beurt zo veel mogelijk gewicht te verplaatsen maar er wordt ook heel streng gekeken naar de uitvoering. Speciale halterstangen en gewichtschijven, een plankier als ondergrond en een jury die je beurt goedkeurt horen allemaal bij de sport gewichtheffen.

Gewichtheffen wordt in CrossFit gebruikt om het doel van CrossFit te versterken: het trainen voor en het zoeken naar de fitste atleet. Ook in andere sporten bv atletiek en voetbal worden oefeningen vanuit het gewichtheffen gebruikt om oa explosiviteit en timing te trainen. Dat zijn de elementen die in gewichtheffen voorop staan: techniek, timing en explosiviteit.

Powerliften

In powerliften draait het om 3 bewegingen: de deadlift, de back squat en de bench press. In 3 beurten kun je proberen om je zwaarste gewicht te verplaatsen. Er wordt gewerkt in gewichtsklasses bij dames en heren en er is een jury aanwezig die bepaalt of je lift goed is. Ook bij powerliften worden speciale halterstangen en halterschijven en zelfs allerlei hulpmiddelen gebuikt die ervoor zorgen dat er op een veilige manier (zeer) zware gewichten verplaatst kunnen worden. Het gaat om de totaalscore (totaalgewicht) van de correcte poging van die 3 lifts.

Bij beide sporten start een wedstrijd met een weging omdat er met gewichtklassen word gewerkt. Speciale schoenen (lifters) worden standaard door bijna iedereen gebruikt. Powerlift bewegingen zijn lineaire 1-dimensionale bewegingen waar (brute) kracht en techniek worden getest.

CrossFit

In CrossFit zoek je de fitste alteet en train je om de fitste (all-round) atleet te zijn. Daarom gebruik je de bewegingen uit én gewichtheffen én powerliften. Op grote toernooien staat gewichtheffen meer op de voorgrond, je zult gewoon vaker de Snatch of C&J zien dan de Bench Press of de Back Squat. In benchmark WOD’s staat soms gewichtheffen centraal (Grace, 30 C&J) en soms powerliften (Diane, 21-15-9 Deadlifts en HSPU) op de voorgrond. Heel worden ze soms gemixt maar niet vaak. In CrossFit ligt de nadruk heel vaak op snelheid van uitvoering in de WODs en daarvoor heb je een effectieve techniek nodig terwijl in de pure sportvorm van gewichtheffen en powerliften alles draait om het zwaarste gewicht en de correcte uitvoering. Het dichts bij de sport powerliften komt bijvoorbeeld de CrossFit Total waarbij je 3 pogingen hebt om je 1RM Back squat, Bench press en Deadlift te vinden. Een populaire workout hier in de box.

Revival

Alhoewel puristen uit het gewichtheffen en powerliften vaak neerbuigend spreken over CrossFit omdat CrossFit atleten hun mooie sport uitvoeren met minder nadruk op techniek en uitvoering, heeft CrossFit er duidelijk voor gezorgd dat deze sporten die in nederland op sterven na dood waren, een nieuwe impuls heeft gekregen. Steeds meer CrossFit atleten specializeren zich op deze 2 sporten en doen vaker mee aan wedstrijden, worden lid van de bond, meer mensen komen ermee in aanraking etc. Dus hoe je het ook wendt of keert, CrossFit is goed voor deze krachtsporten geweest en nog dat is nog steeds zo.

Hopelijk heb je wat meer inzicht in deze 3 mooie sporten. Ok houdoe!

Deze blog post wordt mede mogelijk gemaakt door MobWOD, het nederlandse CF mobility trainingsprogramma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *