3 tips om meer wilskracht te kweken

  • door

In onze maatschappij wordt wilskracht op een voetstuk geplaatst. Geef nooit op. Laat je niet kennen. Hou vol. En dat soort kreten die door hele volksstammen wordt geadoreerd als de heilige graal van de sterke mensch. Wilskracht is krachtig. Het woord zegt het al. Wilskracht heeft namelijk alles te maken met het kunnen beheersen van je emoties ook op moeilijke momenten. Wilskracht is ook weerstand kunnen bieden aan verlangens, maar ook dingen juist wel doen die je liever achterwege laat.

Toch schort het bij (heel) veel mensen aan wilskracht blijkt uit de miljoenen industrie die draait op sportschool abonnementen die nooit worden gebruikt, light dranken en maaltijden om gezondigde calorieën te compenseren, en evenementen zoals obstakel runs waar mensen massaal op inschrijven om maar een stok achter de deur te hebben om van de bank af te komen en in gezamelijke lijdenschap op een recreatief drafje 200 meter af te leggen naar het volgende “obstakel”. Niks mis mee hoor, maar laten we eens wat beter kijken naar wilskracht…

Wilskracht (definitie)

  1. doorzettingsvermogen
  2. vastberadenheid om iets te bereiken
  3. volharding

Drie duidelijke definities die omschrijven wat wilskracht is. In praktijk zou het een combinatie zijn van die drie omschrijvingen. De vraag is echter toch: hoe kom je aan wilskracht? Is het erfelijk? Is het aan te leren? Heb je even veel wilskracht voor alles of alleen voor bepaalde zaken, uitdagingen of in specifieke situaties? Als je hier wat dieper over gaat nadenken zul je zien dat de definitie helemaal niet zo simpel is.

Voorbeeld: ik ken mensen die kunnen trainen als een beest. Je hoeft niet tegen ze te zeggen: ga vandaag eens trainen of zorg dat je genoeg eet of drinkt. Die mensen trainen 4x per week op dezelfde dag met de consistentie van de seizoenen. Geen speld tussen te krijgen. Sterke wilskracht toch? Maar ze kunnen heel moeilijk (of zeg maar gewoon helemaal niet) nee zeggen tegen gebak of snoep. Ze willen het liever niet eten maar ze doen het toch. Bij het op stap gaan op tijd stoppen met drinken en op tijd naar huis gaan vinden ze ook lastig. Drinken tot ze groen zien en ergens in de ochtend naar huis strompelen komt vaker voor dan niet. Daar is de wilskracht niet zo sterk.

Kan wilskracht ook té sterk zijn? Zeker, die mensen zie ik ook heel veel. Een workout is veel te zwaar, in gewicht (aan de halterstang) of in volume of complexiteit, maar ze zetten gewoon door. Ook als ze een zware dag of week hebben gehad want “je geeft nooit op” en je wilskracht is geweldig sterk en dat associeer je dan weer met een soort interne kracht. Dus buffel je door en verhoog je de kans op een blessure of zelfs een burnout. Klinkt bekend?

Wilskracht is in principe niet slecht of goed. Het is er. Wilskracht is een vaardigheid. Iets wat je kunt trainen maar ook iets wat op kan raken. Herken je het gevoel dat je de hele dag gezond hebt gegeten maar na een superzware dag met een meeting tot heel laat kom je thuis, uitgeput en uitgehongerd en dan heb je echt de wilskracht niet meer om een salade in elkaar te flansen en bestel je een pizza? Je wilskracht is dan op. Terwijl die om 10 uur smorgens nog zo krachtig was.

Hoe vaker je wilskracht traint door dingen te doen waar je wilskracht voor nodig hebt, hoe sterker die wilskracht wordt. Gewoon trainbaar net zoals je bovenbenen of rug. Denk in reps en sets. That ‘s it. Hoe minder je wilskracht traint, of sterken nog: hoe vaker je het tegenovergestelde doet bv die pizza bestellen, hoe zwakker wilskracht wordt en hoe moeilijker het wordt om het weer op volle sterkte te brengen.

Stel nou dat je meer wilskracht wil of sterkere wilskracht heb ik hier 3 tips voor je die je daarmee kunnen helpen:

  1. doe het tegenovergestelde! Wil je ongestoord werken en trilt je telefoon? Voel je die drang die je hersens inzetten om je die telefoon op te laten pakken? Registreer het, accepteer het en kiés dan om die telefoon niet op te pakken maar door te werken. Bam. Registereren = 1 rep, accepteren en laten gaan = 2 reps. Goed bezig!
  2. in het verlengde van 1: wordt die drang om je van je pad af te trekken te groot, stel het uit. Blijft die telefoon trillen? Sta op, sluit de laptop en loop een rondje in of om het huis, doe 15 squats of doe wat ademhalingsoefeningen. Die telefoon stopt vanzelf met trillen en daarna ga je weer gewoon verder met werken. Weer 2 reps in da pocket!
  3. bouw structuren en frameworks die je helpen om verleidingen en momenten van verzwakte weerstand te weerstaan: 2 uur ongestoord werken? Doe je telefoon uit, ze hem op vlieguigmodus of zet hem op stil. Moeite om 2x per week naar de sportschool te gaan? Spreek af met een vriend(in) dat hij of zij je de ene keer ophaalt en jij hem of haar. Neiging om te laat te gaan slapen en je vindt het lastig om op tijd naar bed te gaan? Zet je alarm of installeer een tijdklok of app die je wifi uitzet of zelfs het licht uitdoet op een bepaald tijdstip

Elke keer train je weer je wilskracht of geef je in ieder geval je wilskracht een steuntje in de rug. Na verloop van tijd zul je merken dat het steeds beter zal gaan en je wilskracht sterker wordt en/of je bewustzijn van wat je doet groter wordt en dat is de basis. Als je je bewust bent van je interne dialoog (het gesprek met jezelf dat je honderden keren per dag hebt) is het makkelijker om de juiste beslissingen te nemen.

Train ze!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *