Drink eens een mindful kopje thee

  • door

Drink eens een kopje thee zonder met iets anders bezig te zijn dan het drinken van dat kopje thee. Geen schermen, apparaten, boekjes, kalenders of andere fysieke zaken. Met je gedachten bij dat kopje thee dus niet plannen, vergelijken, bedenken, vooruit kijken of terugblikken. Chill. Alleen thee drinken.

Gaat je geest er van door? Voel je dat hij mee wordt gevoerd door een verhaal of gedachtenstroom? Wacht es effe: je was thee aan het drinken toch? Geleid ‘m rustig terug naar dat kopje thee. Refocus. Relaxxx.

Een paar tips om je geest in het hier en nu te krijgen en te houden:

  1. Focus op de temperatuur van de thee en/of het kopje of glas in je hand: voel hoe heet of hoe warm het is, waar op de huid van je hand voel je de warmte…
  2. Probeer de hete walm en de geur van de thee op te snuiven, is de walm warm? Waar ruikt het precies naar? Voel je de walm je neusgaten in stromen?
  3. Dwalen je gedachten te snel en te ver af? Adem diep in en langzaam weer uit. Bij het uitademen probeer je jezelf zoveel mogelijk te ontspannen, alsof je de spanning uitblaast. Zijn je schouders ontspannen? Is je gezicht ontspannen? Mooi. Let’s try again: kopje thee drinken.
  4. Wees aardig voor jezelf: vind je deze oefening moeilijk? Dwalen je gedachten sneller af dan dat je wil? Dat is normaal. Probeer niet te hard voor jezelf te zijn en probeer de woorden te vinden die je ook tegen een 4-jarig kind zou zeggen: met liefde en ondersteuning. Het is niet verkeerd, we zijn aan het leren. Aan het trainen.
  5. Neem een slokje en volg de thee door je keel en verder je lichaam in. En nog 1. Door je te focussen op je zintuigen wordt je automatisch terug gebracht naar het hier en nu.

Een workout voor je geest. Thee op? Klaar.
Easy? Nope. Waardevol? Zeker. Denken is goed maar kun je het denken nog aan en uit zetten? Train ze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *