CrossFit afkortingen

  • door

In CrossFit worden veel afkortingen gebruikt voor oefeningen en workouts. Als CrossFit coach gebruik je die vaak en veel en doorgewinterde atleten zijn met de meeste afkortingen wel bekend. Maar aangezien ik daar elke dag vragen over krijg dacht ik: “hey weet je wat, ik maak een lijst van de meest voorkomende (en minder voorkomende) CrossFit afkortingen en hun betekenis…

WOD

WOD staat voor Workout Of The Day, de jou welbekende workout aan het einde van de les die het hoogtepunt van je training is. Qua intensiteit en conditionering tenminste. Ik denk niet dat ik iets over de WOD uit hoef te leggen want als je dit leest ben je een CrossFitter en heb je ervaring met het doen van WODs. Wat wellicht wel interessant is om te delen is dat er 2 types WODs zijn: Task Priority en Time Priority WODs en daar ga ik hieronder bij de verschillende type WODs op in.

De WOD begint meestal met een afkorting die de structuur van de WOD aangeeft dus daar beginnen we mee:

RFT – Rounds For Time: aantal rondes die je moet voltooien in de snelst mogelijke tijd. Dit is de meest voorkomende WOD constructie die we ook wel Task Priority WODs noemen. De taak, het vervullen van die rondes van oefeningen, staat centraal. Als je de laatste rep van de laatste ronde hebt voltooid kijk je op de klok en voila: je eindtijd.

RFQ – Rounds For Quality: aantal rondes die je moet voltooien waarbij de correcte uitvoering van de oefeningen die in die rondes staan aangegeven centraal staat. Dus de eindtijd is bij deze workout constructie niet van belang, al wordt er soms wel een bepaalde eindtijd aan gehangen om time management redenen. Vaak wordt deze vorm gebruikt in de warming-up, als techniek training of bijvoorbeeld als specifieke movement prep. Task Priority WODs want het voltooien van de bewegingen staat centraal.

AMRAP – As Many Rounds As Possible of As Many Reps As Possible: in deze vorm staat er een vast tijdsbestek centraal die je tot je beschikking hebt. Het is de bedoeling om zo veel mogelijk rondes van een combinatie van oefeningen te voltooien binnen dat tijdsbestek. Of een zo hoog mogelijk aantal herhalingen van 1 of meerder oefeningen. Vaak worden de twee betekenissen door elkaar gehaald. Denk aan de WOD “Cindy” waarbij je 20 minuten hebt om zo veel mogelijk rondes te voltooien van de combinatie 5 pull-ups, 10 push-ups en 15 squats. Dan kan je eindresultaat 10 rondes + 6 reps of 306 reps zijn. Dat hangt er van af hoe je coach dat invult. Sommige WODs lenen zich meer voor een rep count zoals bijvoorbeeld Fight Gone Bad waar je een totaal aantal reps zoekt over meerdere rondes met rusttijd. Deze workouts worden Time Priority WODs genoemd omdat het tijdsbestek dat je tot je beschikking hebt centraal staat. Het doel word “gestuurd” door tijd.

EMOM – Every Minute On The Minute: vaak aangeduid met het aantal minuten zoals EMOM8 waarbij er een 8 minuten durende EMOM word bedoeld. Zoals de benaming zegt doe je hier een bepaald aantal reps van 1 of meerdere oefeningen elke minuut op de minuut. De klok word dan zo ingesteld dat die aan het begin van elke minuut piept en dan heb je die minuut dus om de aangegeven oefening(en) te voltooien. In het algemeen worden EMOMs gebruikt om techniek te oefenen maar zo nu en dan kunnen ze ook als primaire WOD gebruikt worden. Een voorbeeld zou zijn EMOM6 van 3 hang cleans op een specifiek gewicht of percentage van je 1 rep max en dan heb je 6×1 minuut om 3 hang cleans te maken in elke minuut. Als primaire WOD zou je deze constructie bijvoorbeeld kunnen inzetten als volgt: EMOM10 van 2 strict pull-ups en max reps double unders. Dan heb je 10×1 minuut om in die minuut 2 strict pull-ups te maken en zo veel mogelijk double unders in de resterende tijd van elke minuut. Deze workouts worden ook Time Priority genoemd omdat het tijdsbestek dat je tot je steeds tot je beschikking hebt centraal staat.

EHOH – Every Hour On The Hour: dit is een zeldzame(re) vorm van de EMOM maar dan op het uur, elk uur. Word gebruikt bij lange marathon en ultra WODs en bij micro workouts. Micro workouts zijn hele kleine workouts die je verdeeld over de dag of een gedeelte van de dag. SOFWOD gebruikt vaak micro workouts en dat zijn eigenlijk echte EHOHs. Voorbeeld: elke uur dat je wakker bent doe je elk uur aan het begin van het uur 10 push-ups en 10 sit-ups.

AHAP – As Heavy As Possible: zo zwaar mogelijk. In deze constructie is het de bedoeling dat je zo veel mogelijk gewicht verplaatst met 1 of meerder oefeningen. Denk aan 5 minuten om je 3RM deadlift te vinden of 3 minuten om je zwaarste Bear Complex te voltooien. Omdat je doel is om zo veel mogelijk gewicht te verplaatsen met een specifieke beweging of bewegingen valt deze workout vorm onder Task Priority.

TC – Timecap: de maximale eindtijd, deadline of tijdsgrens. Zeg maar, de maximale tijd die tot je beschikking staat om de WOD af te krijgen. Haal je de timecap niet dan noteer je tot waar je bent gekomen in de WOD en sommige boxen schrijven dan DNF op het bord.

DNF – Did Not Finish: niet afgemaakt of niet gehaald wat betekent dat je of de timecap niet hebt gehaald of dat je hebt opgegeven…

Oefeningen

Er zijn coaches die echt √°lles afkorten maar dat is in mijn ogen wat overdreven, daarom heb ik hieronder de oefeningen en hun afkortingen neergezet die het meest voorkomen in categorie van type en soort:

Gymnastics

T2B – Toes To Bar

K2E – Knees To Elbow

H2B – Hip To Bar

BMU – Bar Muscle Up

RMU – Ring Muscle Up

MU – Muscle Up

HSPU – Handstand Push-Up

HRPU – Hand Release Push-Up

BBJ – Burpee Box Jump

BBJO – Burpee Box Jumpover

BOTB – Burpee Over The Bar

BOTR – Burpee Over The Rower

Weightlifting/barbell

In weightlifting worden niet echt heel veel afkortingen gebruikt naar mijn weten maar hier zijn een aantal oefeningen met halterstang en/of dumbells die in CrossFit wel vaak worden afgekort:

HPC – Hang Power Clean

C&J – Clean & Jerk

OHS – Overhead squat

G2OH – Ground To Overhead

S2OH – Shoulder To Overhead

DL – Deadlift

SDHP – Sumo Deadlift High Pull

RDL – Romanian Deadlift

BP – Bench Press

BOR – Bent-Over-Row

Kettelebell

KBSW of KBS – Kettlebell Swing

RKBS – Russian Kettlebell Swing

DKBS – Double Kettlebell Swing

DRKBS – Double Russian Kettlebell Swing

KBDL – Kettlebell Deadlift

FRKB – Front Rack Kettlebell (bv FRKB Lunges)

GBSQ – Goblet Squat

KBSN – Kettlebell Snatch

TGU – Turkish Get-Up

Overig

AFAP – As Fast As Possible

RM – Rep Max

ASS – Assault Bike

DU – Double Under

SU – Single Under

RC – Rope Climb

SBC – Sandbag Carry

Train ze!

Probeer mijn CrossFit mobility programma Sterk & lenig de eerste maand voor maar 1 euro! Vul de kortingscode “proefabo1euro” in in het kortingsveld op de betaalpagina.¬†

Je kunt opzeggen wanneer je wilt, je zit nergens aan vast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *