Wie is beter in CrossFit? Lange of kleine atleten?

  • door

Lichaamslengte

We hebben het er wel eens over in de box: “dit is echt een WOD voor lange mensen” of juist “als je lang bent is dit echt een k*t WOD”. Maar is dat zo? En waarom? Ik leg de pros en cons even onder de loep.

Zit er een kern van waarheid in? Of course. Er zijn simpelweg oefeningen waarbij lichaamslengte voordeel KAN geven. Met de nadruk op “kan” want uiteindelijk zijn er enorm veel variabelen die ertoe doen of je een WOD effectief kan voltooien. Of dat nu een snellere tijd is of meer reps… maar stel dat alles verder hetzelfde is tussen twee atleten alleen hun lichaamslengte, dus een hele lange atleet en een hele kleine, ja dan kan bij de volgende oefeningen lengte het verschil maken.

Lange atleten

Als we het dan hebben over lange atleten dan denk ik dat we het echt hebben over een lichaamslengte van 1,90m of meer. Nee dat baseer ik niet op wetenschappelijk onderzoek en ja natuurlijk ben ik klein dus een andere atleet is al snel langer dan dat ik ben, maar om echt voordeel te hebben van die lengte zou een lichaamslengte vanaf 1,90m wel verschil moeten maken. Bij ons in de box zijn er atleten die langer zijn en aangezien nederlandse mannen statistisch gezien erg lang zijn ten opzichte van andere mannen van de wereld denk ik dat er ook in andere boxen wel lange(re) atleten rond lopen.

Als deze atleten hun lengte goed kunnen inzetten hebben ze voordeel bij:

  • Wall balls – bij targets met een heren hoogte van 3 meter en dames hoogte van 2 meter 75 heb je geen hogere wiskunde nodig om te begrijpen dat als een mannelijke atleet 2 meter 10 lang is hij een kortere afstand naar het target heeft af te leggen dan een atleet die 1 meter 72 is. Tel daar de lengte van de armen en de diameter van de bal bij op en dan kun je zelf wel inschatten dat er niet heel “ver” gegooid hoeft te worden met de medicine ball…
  • Roeien – er is een reden waarom er bij indoor roei wedstrijden atleten worden ingedeeld in lichaamslengte. Langere atleten die hun lichaamslengte effectief kunnen inzetten kunnen namelijk langere slagen maken dan kleinere atleten. Dat is gewoon een feit. Wil niet zeggen dat kleinere atleten per definitie oneffectiever zijn in het roeien want er komt meer bij kijken, maar nogmaals: with all things being equal…
  • Box jumps en step-ups – met hun enorme stelten kunnen lange atleten makkelijker op een box komen dan kleinere atleten. Bij de heren komt een 24-inch plyo box soms wel tot net boven de knie, nou die komt bij mij meer richting mijn kruis hoor… een duidelijk voordeel dus voor lange(re) atleten

 

Kleinere atleten

Is het dan allemaal kommer en kwel voor onze kleinere atleten? Nee hoor. Verre van. Als kleinere atleet heb je namelijk bij andere oefeningen en bewegingen in CrossFit weer voordeel ten opzichte van langere atleten:

  • Olympic weightlifting – omdat je kleiner bent hoeft de halterstand een kortere weg af te leggen om in de clean, jerk of snatch eindpositie te komen. Dus als alles hetzelfde is heeft een kleinere atleet voordeel ten opzichte van een langere atleet. Ook bij bijvoorbeeld een deadlift of bij een sumo deadlift high pull geldt dit voordeel.
  • Burpees – bij jouw favoriete oefening heeft een kleinere atleet voordeel omdat de weg van de startpositie naar de eindpositie van de burpee bij kleinere atleten simpelweg korter is dan bij langere atleten. Theoretisch kost het kleinere atleten dus minder tijd en energie om deze beweging uit te voeren dan langere atleten.
  • Gymnastics – bij veel gymnastics bewegingen zoals pull-ups, muscle-ups, squats en lunges hebben kleinere atleten vaak voordeel, natuurlijk ook omdat ze vaak (niet altijd maar vaak) lichter zijn dan die langere atleten.

 

Conclusie

Tja. Bij sommige bewegingen kan lichaamslengte dus een voordeel of nadeel zijn. Bij de beste WODs worden bewegingen gecombineerd die én langere én kleinere atleten allebei uitdagen zonder ze in totaliteit een voordeel te geven. En in wedstrijden en toernooien moet dat zeker het geval zijn omdat je dan meerdere WODs doet in een dag of weekend. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je lengte ook daadwerkelijk meespeelt in hoe snel of hoe goed je een WOD doet maar het kan er wel invloed op hebben.

Train ze!

Probeer mijn CrossFit mobility programma Sterk & lenig de eerste maand vooor maaar 1 euro! Vul de kortingscode “proefabo1euro” in in het kortingsveld op de betaalpagina. 

Je kunt opzeggen wanneer je wilt, je zit nergens aan vast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *