3 do’s en don’ts voor Outdoor CrossFit lessen

  • door

Aloha zwetende CrossFitter!

Aangezien we pas op 1 juli naar binnen mogen zullen we in de maand juni nog lekker buiten moeten zweten in de volle zon. En ja, natuurlijk zijn we al heel blij dat we met halterstangen, dumbbells en kettlebells mogen zwieren en zwaaien. En dat de coach weer roept dat je je knieen uit elkaar moet houden als je omhoog komt in de front squat en zo maar die volle zon… das ook wel een dingetje…

WODs in de zon

Nou zijn er wel meer sporten die zich afspelen in de volle zon, denk aan tennis, beach volleybal en golf. Nou… sporten op een iets hogere intensiteit dan golf, daar heb ik het eigenlijk over haha! Maar CrossFit in de volle zon, met halterstangen, kettlebells en box jumps op hoge intensiteit voegt simpelweg een extra dimensie én (vaak) beperkende factor aan aan je workouts. Hoe stoer je ook bent, met 30 graden in de volle zon een AMRAPje knallen met zware gewichten is gewoon zwaarder dan in de box. Heeft je box een tent geregeld, ideaal. Maar ook dan zijn deze tips voor CrossFitten buiten in de zon waardevol:

3 Do’s om goed te (blijven) presteren tijdens de outdoor CrossFit lessen

  1. veel drinken – niet alleen tijdens de les maar vooral ook de hele dag door. Laatst had ik iemand in de les die zich na een kwartier al niet goed voelde. Nou kan dat door heel veel redenen komen maar ik vroeg: “heb je wel genoeg gedronken vandaag?” (het was 28 graden met volle zon) Haar antwoord was: “ja hoor!” Ik vroeg “wat heb je gedronken dan?” Ze antwoordde: “zeker 4 koppen koffie en een groot glas j’us d’orange¨. Tja. Omdat je bij dit weer meer zweet heb je meer vocht nodig. De beste manier om dat aan en bij te vullen is door water te drinken. Gewoon water. Koffie zorgt er voor dat je meer water verbruikt dus vult het vocht in je lichaam niet aan, integendeel. Dus: water drinken gedurende de dag en ook na de workout thuis. Hoe veel? 2 liter is een mooi volume om aan te houden al verschilt dat natuurlijk per persoon per dag. Aanvullen met zout en/of mineralen door middel van een supplement of een zakje zoute chips kan ook helpen om beter te herstellen.
  2. zonnebril – een uur lang je ogen dichtknijpen is allereerst heel vermoeiend en ten tweede kan het je afleiden en onnodig spanning veroorzaken. Ook wel handig om je coach daadwerkelijk te kunnen zien in plaats van een donker silhouet afgetekend tegen de verblindende stralen van de zon. Allemaal zaken die je niet echt helpen tijdens een CrossFit les. Het is ook slecht voor je ogen om in de volle zon te kijken voor lange tijd dus iets om er voor te zorgen dat je je ogen beschermt is echt geen overbodige luxe. Een pet helpt ook maar is tijdens S2OH bewegingen niet altijd ideaal en bij burpees en push-ups tikt ie vaak de grond aan. En ja, er zit wel degelijk verschil tussen een zonnenbril van de Kruidvat van 4,95 en een Oakley van 200 euro. Goede zonnenbrilglazen zijn cruciaal!
  3. zonnebrandcreme – insmeren is geen overbodige luxe en dan vooral de plekjes die snel verbranden zoals je voorhoofd, neusbrug en schouders, overdrijf het niet, zie punt 3 van de don’ts

3 Don’ts, niet doen dus!

  1. weinig eten omdat je geen trek hebt – we snappen het, het is heet, het is benauwd dus je hebt ook minder trek, wel dorst. Maar als je te weinig eet heb je simpelweg niks om te verbranden en als je de hele dag hebt gezeten en daarna na het werk een flinke outdoor CrossFit training gaat doen met een WOD op hoge intensiteit heb je echt kans dat je een flinke klop van de man met de hamer krijgt. Zorg dat je voldoende eet! Blijft het een probleem? Kijk dan of eiwit en/of maaltijdvervangende shakes kunnen helpen. Lekker koud wegzetten in de koelkast en een uur voordat je gaat trainen opdrinken. Voila.
  2. te snel van stapel lopen – of je nu in de lockdown veel thuis hebt gedaan of niet, de groepsdynamiek van een CrossFit les legt een hele andere belasting op je lichaam en geest dan thuis trainen in je eentje. De mensen om je heen, de coach, tijdsschema’s en WODs zorgen voor een hogere intensiteit dan thuis. Thuis alleen bodyweight gedaan en/of lichte gewichten gebruikt? Dan helemaal oppassen met zware gewichten en/of hoge intensiteit. Zie het zo: je wilt jezelf optimaal voorbereiden om op 1 juli weer naar binnen te gaan en daar weer volop te knallen. Gebruik deze maand om daar naar toe te werken. Train slim!
  3. te veel zonnebrandcreme gebruiken – volgens een onderzoek bij atleten en het gebruik van zonnebrandcreme is geconstateerd dat het voor kan komen dat overmatig zonnebrandcreme gebruik er voor kan zorgen dat je minder effectief kan transpireren. Zweten dus. De creme zou er voor kunnen zorgen dat je zweet minder snel verdampt en je dus (veel) sneller overhit raakt op een manier die onnatuurlijk is. Dus zoals in punt 3 van de do’s gebruik zonnebrandcreme alleen op plekken waar je heel snel verbrand. En om het maar compleet te maken: gebruik ook nooit deoderant voor een training want dat heeft hetzelfde effect.

Dus: zonnebril op, beetje zonnebrandcreme op doen, en een fles water bij de hand… en knallen maar!

Renato

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *